Vinkkejä omatoimiseen metsäkylpyretkeen | Few Tips for Self-Guided Forest Bathing Trip

Metsäkylpyretkelle voi lähteä myös omatoimisesti

(Lähde/Source: Forest Medicine – Public Health in the 21st Century, Nova Publishers, 2013)

Olen liittänyt tähän otteen Qing Li:n toimittamasta julkaisusta, jota olen muokannut hieman omilla kommenteilla. Tämä on vain yksi tapa tehdä metsäkylpyretki, muitakin tapoja on lukuisia. Omasta mielestäni metsäkylpyretken sisältö voi olla melkeinpä minkälainen tahansa, ja jos vain voit viettää useamman tunnin metsässä kerrallaan ja niin usein kuin mahdollista, saat siitä varmasti lukemattomia terveyshyötyjä, joista monet alkavat näkyä jo lyhyenkin ajan kuluttua. Osan huomaat vasta myöhemmin.

 

  • Suunnittele metsäkylpyretki oman kuntosi mukaan, ja vältä väsyttämästä itseäsi retkellä.
  • Suunnittele ja valitse metsäkylpyretki omien tavoitteidesi mukaan.
  • Jos haluat lisätä vastustuskykyäsi (kiihdyttää kehon luonnollisten tappajasolujen toimintaa), jopa kolmen vuorokauden mittainen retki on suositeltavaa.
  • Jos haluat vain rentoutua ja saada lievitystä stressiin, pelkkä päiväretki esimerkiksi kansallispuistoon voi riittää.
  • Jos voit käyttää retkeen koko päivän, pyri olemaan metsässä noin 4 tuntia ja kävelemään noin 5 kilometriä. Ellei sinulla ole aikaa koko päivää, ole metsässä vastaavasti n. 2 tuntia ja kävele n. 2,5 km.
  • Lepää aina, kun sinua alkaa väsyttää.
  • Juo vettä tai teetä, kun olet janoinen.
  • Etsi itsellesi mieluisa paikka ja pysähdy toviksi vaikka lukemaan tai vain katselemaan maisemia.
  • Jos mahdollista, ota retken jälkeen oikea kylpy kuumassa lähteessä (eipä ole Suomessa mahdollista, joten lähinnä tulee mieleen sauna).
  • Huomaa, että metsäkylvyt ovat vain ennaltaehkäiseviä menetelmiä sairauksien torjumisessa. Jos tulet kipeäksi, ota tarvittaessa yhteys lääkäriin.

You can also take a self-guided Forest Bathing trip

I have included here an excerpt from the publication edited by Dr. Qing Li, and added some comments of my own. This is only one way to take a Forest Bathing trip; there are many different ways to do it. I think that what you do on your own Forest Bathing trip is entirely up to you. If you can just spend several hours in the forest at a time and as often as possible, you will get many kinds of health benefits. Some of them will start to show quite soon, some of them you will notice later.

 

  • Plan the trip according to your own condition. Do not wear yourself out on the trip.
  • Set your goals and choose the trip based on them.
  • If you want to seriously boost your immune system (make those NK cells in your body really work for you), a 3-day trip is recommended.
  • If you just want to relax and get some relief from stress, a day trip to a national park or such will do just fine.
  • If you can spend the whole day, try to be in the forest for at least 4 hours and walk about 5 kilometres. If you can’t stay outdoors for that long, try to spend at least 2 hours in the woods and walk for 2,5 km.
  • Always rest when you feel tired.
  • Drink water or tea when you are thristy.
  • Find yourself a nice little spot, sit down and read or just watch the view.
  • If possible, go dip in a hot spring (or in a hot bath, since there are no hot springs in Finland). Or go to a Sauna, there’s no shortage of those in Finland.
  • Please remember that forest baths are just pre-emptive methods to fight illnesses. Consult a doctor if you fall ill.

 

Hits: 587

Comments are closed.